Inridning av unghäst

Callhez la Assla (f. 2009 e. Callahan ue. Cortez)

Calle har jobbats i ett par veckor och är nu inriden lagom till betessläpp. Idag blev det en kort skogstur i skritt, trav, galopp och så lite klättring i sandtaget och vadning i vattnet. Några skutt över trädgrenar och ett hopp över ett dike. Detta var examensprovet för att han nu är redo att gå på bete och vila ända fram till januari då han försiktigt ska sättas igång inför treårstestet.

Jag anser personligen att det är allra bäst att rida in friska och sunda hästar som tvååringar. Jag jobbar dem korta pass (5-15 min) en till två ggr per dag intensivt i cirka en vecka, sedan är det vila i några dagar (cirka en vecka) och sedan samma jobb igen i en till två veckor. Sedan är det dags för bete och vila. Jag introducerar gärna så mkt nytt som möjligt under denna tid, eftersom allt är nytt för dem så blir det mesta "naturligt". Väntar man med att introducera saker kan man ofta stöta på problem och protester hos den unga hästen som ju lärts in i ett system där den lärt sig rutiner och saker som plötsligt ändras. Det är ju i början av inridningen de är som mest formbara.

MEN det allra viktigaste är vilan. Sådant här arbete förutsätter att hästen får återgå till att vara unghäst tillsammans med sin flock, leka och busa och bara vara en längre tid efteråt. När den blir tre börjar allvaret lite mer på riktigt, men samma sak där, efter treårstestet är en vila obligatorisk, både för hästens fysiska och psykiska utveckling. Hållbarhet är nummer ett, hästen måste få lugn och ro att växa och utvecklas. Ur det kommer glada hästar!
Lycka till alla ni där ute som jobbar med era fina unghästar!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Duktiga lilla Calle :o)

2011-05-30 @ 16:57:36
Postat av: Hanna

Håller med dig där! Har en valack född 06 själv och han hade aldrig blivit så snäll och lätthanterlig (tror jag iaf) om jag inte skulle påbörjat inridningen av honom som 2 åring :)

2011-07-01 @ 16:36:56
URL: http://ramells.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0