Fodertankar (2) Kraftfoder

Fodertankar del 2 (kraftfoder)

Alla våra hästar går på fri tillgång på grovfoder. De är skapta för att äta större delen av dygnet och att låta dem fortsätta göra det är det allra bästa för både humör, hage, tänder och mycket mer.

Utöver detta kompletterar vi dock med en del kraftfoder. Vi har otroligt höga värden i ett av våra grovfoder, vilket gör att vi slipper fodra med allt för mycket kraftfoder. Detta gör gott, både i vår plånbok och för hästarna som ju är grovtarmsjäsare.

Vi ger kraftfoder två gånger om dagen, morgon och kväll. Det skulle inte skada att sprida ut det på fler givor, men av organisationsskäl och på grund av att vi inte behöver ge så stor mängd är det en lösning som fungerar bra. De som hålls i hårdare träning får en extra tredje giva mitt på dagen.

Kraftfoder A
Krossat korn
Korn har länge varit känt för att ge lite extra "hull" och som ett bra komplement till hästar som blir lite "heta" i huvudet. Det finns en rad nyare studier som visar på att korn skulle störa mag-tarmbalansen och vara en bidragande orsak till tex magsår hos hästar. Jag har dock fodrat med korn i många många år, och har aldrig upplevt några sådana problem. Jag anser att problemet med stressad mage hos hästar ligger någon helt annanstans i grunden. Stallmiljö, träning, utevistelse etc. Att sedan olika fodermedel gör mer eller mindre skada/ nytta när skadan väl är skedd säger ju sig självt. Studien är dessutom gjord på hästar som får ganska mycket korn i förhållende till mina.

Anledningen till att vi fodrar med just kornkross är att det håller en högre hygienisk och näringsmässig kvalitet under en längre tid än havrekross. Havre innehåller mer fett och har därför kortare hållbarhet på sikt. Krossad säd i foderstaten ger mig en känsla av välmående hästar. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det gör, men eftersom det fallit väl ut under alla dessa år och alla hundra hästar som passerat här fortsätter vi så.

Kraftfoder B
Proteinberikat fullfoder
Vi har även för tillfället ett pelleterad färdigfoder med extra protein i som lämpar sig väl för unghästar och dräktiga ston. Jag har aldrig varit så förtjust i färdiga kraftfoder i pelletsform eftersom det för mig känns viktigt att med blotta ögat se exakt vad hästen får i sig. Men vi har fått ett mycket bra pris och det var en otroligt smidig lösning under tiden jag var gravid och sjukskriven samt nu under min rehabilitering när dessutom lillan tar mycket tid. Tidigare har jag alltid blandat mitt eget foder med de energi, protein, mineral och vitamindelar jag behöver.

Kraftfoder C
Havre
Vårt tredje kraftfoder är ren, hel havre. Detta ger vi till några av hästarna eftersom det innehåller relativt mycket energi. Varför det i hästvärlden upplevs som att korn ger lite extra hull till hästarna när det är havre som innehåller mer fett är fortfarande inte helt förklarat. Men vissa forskare menar att det handlar om att det tas omhand i olika delar av tarmen och på så sätt påverkar näringsupptaget genom sättet hästen jäser fodret på.

Utöver detta får våra hästar vitaminer och mineraler utifrån behov beroende på grovfoder och övrigt kraftfoder.

Samtliga får betfor och vetekli. Vissa får inget kraftfoder (A, B, C) alls och då är uppblött betfor och vetekli en utmärkt giva för att ge mineraler och vitaminer samt få in rutinerna när kraftfoder ges. Det håller dessutom igång magarna på ett skonsamt sätt.

Vi använder olja som tillskott av ren energi och vetekli och sojamjöl i de fall det behövs mer protein.
Utöver kraftfoder A, B och C är majs en favorit hos mig. Den har ett högt energivärde och lågt proteinvärde, innehåller selen som är en brist på i våra svenska marker MEN det är dyrt och måste fodras krossat alternativt kokt/ stöpt.
En annan favorit är linfrö som kokas. (det måste kokas för att en glykosid annars spjälkas av ett enzym som leder till gifter , bla vätecyanid, för hästen) Det smörjer mag-tarmsystemet på ett utomordentligt sätt och gör det lättare för hästen att ta upp andra näringsämnen. Det ger också en blank fin hårrem. Störst effekt och mest ekonomiskt är rena frö som man kokar själv jämfört med färdiga linfrökakor och andra modeller som finns att köpa.

I några fall där jag har fått hem hästar i dåligt skick har jag använt Hestekraft, vilket utifrån erfarenhet är ett helt oslagbart blandfoder i musliform enligt mig. Jag har ännu inte hittat något muslifoder som matchar Hestekraftens egenskaper. Hestekraften innehåller ingen havre, korn eller annat pelleterat foder, utan har en bas på majs, lusern och örter m.m. Extra kraftfoder tillsätter man själv. Det är otroligt smakligt och lockar även den mest kräsne till krubban.

Det finns otroligt mycket mer att skriva om fodermedel utöver grovfoder, det är svårt att få ned alla sina tips, ideer och tankar i ett lättläst blogginlägg. Men har ni frågor och funderingar hör gärna av er för råd eller intressanta diskussioner.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0